понедельник, 31 октября 2022 г.

אנשים למדו את אומנות העיסוי במשך זמן רב מאוד

 אנשים למדו את אומנות העיסוי במשך זמן רב מאוד. השימוש בשיטה יעילה זו לטיפול ומניעת מחלות שונות החל מהשלב הראשוני של התפתחות הרפואה המסורתית. טכניקות עיסוי פשוטות - כמו לישה, ליטוף, הקשה - היו בבעלות עמים רבים בעת העתיקה; עם זאת, השימוש השיטתי בטכניקות אלו החל הרבה יותר מאוחר, כאשר האמנות הרפואית התפתחה וכוח הריפוי של העיסוי התממש במלואו.
מה פירוש המילה "עיסוי"? בשפות שונות קיימות מילים נרדפות למילה זו: בערבית מסה - "לגעת, ללחוץ בעדינות"; בלטינית מסה - "נצמד לידיים, נוגע באצבעות"; ביוונית מאסו - "לסחוט בידיים"; בעברית "מכונה" - "להרגיש"; בצרפתית masser - "לשפשף". במילים אחרות, עיסוי הוא אפקט מכאני של ידיים או חפץ כלשהו על פני הגוף, המיוצר בטכניקות מיוחדות ומטרתו להשיג אפקט טיפולי או היגייני.
הראשונים שהביאו לשיטתיות את השיטות והטכניקות הידועות של העיסוי היו רופאים סינים עתיקים והודים עתיקים. לפי מקורות, בסין העתיקה פותחה אומנות העיסוי כבר באלף ה-3 לפני הספירה. ה. השימוש היעיל ביותר שלו היה בטיפול במחלות קשות כמו שיגרון, נקעים, התכווצויות שרירים; בנוסף, העיסוי שימש כאמצעי להרגעה ולהקלה על עייפות.
מרפאים סינים שפשפו את גופם של המטופלים שלהם בידיהם, תוך כדי לחיצה זהירה, אך חזקה למדי, של השרירים ועוויתות במפרקים. העיסוי ההודי הצטמצם ללישה עדינה של כל הגוף, החל מהגפיים העליונות וכלה בכפות הרגליים.
ככלל, מעסים בסין והודו העתיקה היו כמרים שהוכשרו במיוחד. בנוסף, היו בתי ספר מיוחדים לרפואה והתעמלות, שלא רק ערכו מפגשים של עיסוי טיפולי, אלא גם חשפו את סודות האמנות הקשה הזו.
עיסוי בנתניה
עד כה נשתמרו מדריכים שיטתיים של מחברים סיניים והודיים, המתארים כמה טכניקות עיסוי, שיטות וטכניקות ליישומן, וכן נותנים עצות לגבי השימוש בטכניקות עיסוי לפתולוגיות מסוימות. זהו ספר סיני עתיק "קונג-פו", שנכתב באלף השלישי לפני הספירה. ה.; אנציקלופדיה "סאן-צאי-טו-גוסי", המורכבת מ-64 ספרים ומתוארכת למאה ה-16. נ. ה.; הוודות הודיות עתיקות (ספר החוכמה), הקשורות לאלף השני לפני הספירה. e., ועבודה מאוחרת יותר של מרפאים הודים "Sukruta".
עיסוי שימש לטיפול במחלות שונות לא רק בהודו ובסין, אלא גם במספר מדינות אחרות, ובחלקן היה זה מרכיב של פולחן דתי. לכן, בקרב ילידי אמריקה ובין העמים שאכלסו את האיים של האוקיינוס ​​השקט ואפריקה המשוונית, במהלך חגיגות שהוקדשו לאלים שונים, אילצו מנהיגים או שמאנים את חבריהם בני השבט לשכב על הבטן ולרמוס על גבם. ולא הייתה מחלה אחת שלא תטופל כך.
טכניקת עיסוי מתורבתת יותר הייתה קיימת בקרב השכנים הקרובים ביותר של ההינדים - תושבי נפאל וסרי לנקה (ציילון). עוד בשנת 1000 לפני הספירה. ה. בשטחן של מדינות אלה נפתחו בתי ספר לרפואה, שבהם עיסוי היה תחום הוראה חובה. בכרוניקה ציילון "מאהה-ומסה", המתוארכת למאה השישית. לִפנֵי הַסְפִירָה ה., ניתן תיאור של כמה טכניקות והתייחסויות לאופן השימוש בהן למחלה גופנית מסוימת.
עיסוי טיפולי היה פופולרי במיוחד בקרב האשורים והמצרים הקדמונים. עדות לכך היא תבליט שנמצא בארמונו של השליט האשורי סנק'ריב וכן פפירוס שהתגלה ב-1841 במהלך חפירות קבורתו של מפקד מצרי המתאר טכניקות עיסוי: ליטוף שרירי השוק, שפשוף כף הרגל, הקשה על שרירי הגב והישבן (איור 1) .

Комментариев нет:

Отправить комментарий

אנשים למדו את אומנות העיסוי במשך זמן רב מאוד

  אנשים למדו את אומנות העיסוי במשך זמן רב מאוד.  השימוש בשיטה יעילה זו לטיפול ומניעת מחלות שונות החל מהשלב הראשוני של התפתחות הרפואה המסורתי...